Saturday, October 26, 2013

Mία Άγνωστη Φιλία

Δοσμένες στην καλλιτεχνία, συνδέθηκαν με ανθρώπους για τους οποίους έδειχναν πως περιφρονούσαν τα όνειρά τους. Δεν είναι τυχαίο ότι και οι δύο αυτοί μύθοι, με την παράλληλη πορεία και το εξίσου αινιγματικό τέλος, έγιναν φίλες...

Τρίτη, 20 Σεπτεμβρίου 1977. Έξω από το ναό της ορθόδοξης εκκλησίας του Αγίου Στεφάνου, στη Rue George Bizet στο Παρίσι, το συγκεντρωμένο πλήθος φωνάζει "Mπράβο Μαρία, μπράβο Κάλλας", με τα δάκρυα να κυλούν στα μάγουλα των περισσότερων, καθώς περνά η σoρός της μεγάλης ντίβας της όπερας. Οι φωτογράφοι που έχουν μαζευτεί, σπρώχνουν τα πλήθη, ενώ τα φλας τους αστράφτουν και εστιάζουν σε δύο πρόσωπα που ξεχωρίζουν μέσα στους ανώνυμους πενθούντες. Είναι η πριγκίπισσα του Μονακό, Γκρέις, και η κόρη της, Καρολίνα. Παρά τα μαύρα γυαλιά που φορά η πάλαι ποτέ "παγωμένη" πριγκίπισσα του Χόλιγουντ, η θλίψη της είναι ορατή. Αν και λίγοι το γνώριζαν, οι δύο γυναίκες ήταν συνδεδεμένες με τους δεσμούς της φιλίας... Όλα, βέβαια, είχαν ξεκινήσει στη δεκαετία του '50, όταν ο Ωνάσης είχε ως έδρα των επιχειρήσεών του το Μονακό, με τη "Χριστίνα" μόνιμα δεμένη στο λιμάνι του Μόντε Κάρλο και εκείνον κύριο μέτοχο των καζίνο της πόλης. Στενά συνδεδεμένος με τον πρίγκιπα Ρενιέ, ο Ωνάσης ήταν ένας από τους πρωτεργάτες της εκστρατείας που είχε σκοπό να επαναφέρει το Μονακό ως πολυτελή προορισμό για V.I.Ps, δίνοντας πίσω τη λάμψη που είχε απολέσει το πριγκιπάτο στα χρόνια του μεγάλου πολέμου. Ένα από τα σχέδια που κατέστρωσε ο Ωνάσης ήθελε τον Ρενιέ να παντρεύεται μία σταρ του Χόλιγουντ που θα πρόσθετε την αίγλη της σε αυτή του πριγκιπάτου των τυχερών παιγνίων. Η πρώτη επιλογή του Ρενιέ και του Ωνάση ήταν η Μέριλιν Μονρόε, σύντομα όμως έστρεψαν την προσοχή τους στην Γκρέις Κέλι, η οποία τελικά το 1954 έγινε η πριγκίπισσα του Μονακό. Συνδαιτυμόνες στο Ritz και τακτικοί προσκεκλημένοι εν πλω στις κρουαζιέρες της "Χριστίνας", το πριγκιπικό ζεύγος ήταν στενά συνδεδεμένο με τον Ωνάση και τη σύζυγό του, Τίνα Λιβανού. Όταν το καλοκαίρι του 1959 ο Ωνάσης προσκάλεσε το ζεύγος Μενεγκίνι για την περίφημη κρουαζιέρα στην οποία θα ερωτευόταν την Κάλλας, κάτω από τη μύτη του συζύγου της και της Τίνας Λιβανού, ήταν το πριγκιπικό ζεύγος που ξεπροβόδισε τη θαλαμηγό. Μετά το διαζύγιο του Ωνάση από την Τίνα, η μόνιμη συνοδός του Ωνάση ήταν φυσικά η Κάλλας, στο πρόσωπο της οποίας η πριγκίπισσα Γκρέις βρήκε αν όχι μία αδελφή ψυχή, σίγουρα κάποια με την οποία θα είχε καλύτερη επικοινωνία απ' ό,τι με την Τίνα, με την οποία επίσης συνδεόταν φιλικά και είχε μάλιστα προσπαθήσει να την πείσει να μη ζητήσει διαζύγιο από τον Ωνάση. Τίνα, γόνος της μεγαλύτερης εφοπλιστικής οικογένειας της εποχής, ήταν μία από τις πρωτοπόρους του τζετ σετ, δεν είχε όμως ιδιαίτερα καλλιτεχνικά ενδιαφέροντα. Αντιθέτως, η Γκρέις Κέλι υπήρξε ηθοποιός και, αν και ήταν πλέον πριγκίπισσα και μητέρα, αυτό δεν την εμπόδιζε να νοσταλγεί πάντοτε τις ημέρες του Χόλιγουντ. Για την ακρίβεια, στις αρχές της δεκαετίας του '60, ο Άλφρεντ Χίτσκοκ τής είχε ζητήσει να επιστρέψει στον κινηματογράφο και να πρωταγωνιστήσει στο φιλμ "Μάρνι". Η Γκρέις είχε κάθε διάθεση να το κάνει, ταξίδεψε μάλιστα και στην Αμερική για να συναντηθεί με τους παραγωγούς. Τα όνειρά της, όμως, έλαβαν τέλος εξαιτίας της κατηγορηματικής άρνησης του πρίγκιπα Ρενιέ, ο οποίος ουδέποτε είχε ενδιαφέρον για την καλλιτεχνία, ιδίως δε για την Τέχνη και τα επιτεύγματα της συζύγου του.

Friday, October 18, 2013

Aθήνα - Νέα Υόρκη, Κατερίνα Διδασκάλου

Με ενδιάμεσες στάσεις το Παρίσι, την Αθήνα, την Καλαβρία, τη Βουδαπέστη και το Ηράκλειο Κρήτης, η πάλαι ποτέ πρωθιέρεια της τελετής αφής της Ολυμπιακής Φλόγας φωτογραφίζεται στη Νέα Υόρκη, την πόλη όπου ετοιμάζει το νέο βήμα της διεθνούς καριέρας της.


Tο βλέμμα της άλλοτε κοιτάζει τα βαγόνια του τραμ καθώς σιγογλιστράνε στις ράγες, άλλοτε το γαλάζιο του Σαρωνικού. Το πεντάχρονο αγοράκι που παίζει δίπλα στην παιδική χαρά, στο παραθαλάσσιο πάρκο της παραλιακής, την επαναφέρει στην πραγματικότητα. Δύο περαστικές γυναίκες αναγνωρίζουν την Κλαίρη του σίριαλ "Κάτω από την Ακρόπολη", ή ίσως την Aνέτα του "Αθήνα-Θεσσαλονίκη" και ξεσπούν σε διαχύσεις.

Η Κατερίνα Διδασκάλου δεν φαίνεται να ενοχλείται. Αντιθέτως.   "Μόνο μία φορά ο ενθουσιασμός του κόσμου με ανησύχησε. Όταν ταξίδεψα ως πρωθιέρεια με την Ολυμπιακή Φλόγα, στη Σεούλ. Οι ανατολικοί λαοί έχουν μεγάλο σεβασμό στα σύμβολα και στις παραδόσεις και πραγματικά για πρώτη φορά αισθάνθηκα άβολα. Ήμουν συνεχώς περιτριγυρισμένη από κόσμο που προσπαθούσε να με αγγίξει", λέει...  Όλα αυτά συμβαίνουν στην παραλιακή. Ο γιος της παίζει ανέμελα και κάποια στιγμή προσπαθεί να την παρασύρει σε παιδικές σκανδαλιές, λες και θέλει να κερδίσει εκείνος το χρόνο μαζί της, αφού σε λίγες ημέρες η πρωθιέρεια του Λος Άντζελες, της Σεούλ και των Χειμερινών Ολυμπιακών φεύγει για τη Νέα Υόρκη, για δουλειές και για τη φωτογράφηση . Την ίδια στιγμή, σε μια γεωγραφική παράλληλο όχι τόσο μακριά από εμάς, σε αυτήν του ευρωπαϊκού κινηματογράφου, η "Κλαίρη" τούς είναι παντελώς άγνωστη. Αντίθετα, όλοι μιλούν με ενθουσιασμό για τη νέα ανακάλυψη του βετεράνου σκηνοθέτη Ερίκ Ρομέρ, την Αρσινόη της ταινίας "Τριπλός Πράκτορας". Την αισθαντική Ελληνίδα με τα καταπράσινα μάτια, η οποία πρωταγωνιστεί στη νέα του γαλλόφωνη ταινία - πιθανώς το κύκνειο άσμα του ογδοντάχρονου Γάλλου σκηνοθέτη. Τη νέα Ευρωπαία σταρ, καθώς σε πολυσέλιδο αφιέρωμά του το έγκυρο Paris Match χρίζει την Κατερίνα Διδασκάλου νέα Σιλβάνα Μάγκανο και σύσσωμος ο γαλλικός τύπος αναρωτιέται αν η Ελλάδα ανακάλυψε στο πρόσωπό της τη νέα Μελίνα.    

Αν στην ταινία του Ρομέρ, που προβάλλεται σε λίγες ημέρες στις αθηναϊκές αίθουσες, η Διδασκάλου υποδύεται τη σύζυγο ενός τριπλού πράκτορα, η ίδια ζει παράλληλα τρεις διαφορετικές ζωές, σε τρεις διαφορετικές γλώσσες. Την εποχή που ο γαλλόφωνος τύπος την εξαίρει και ο Διόνυσος, ο γιος της, ετοιμάζεται για το νηπιαγωγείο, η ίδια βρίσκεται με τη μεγάλη της κόρη, τη Φλώρα -από τον πρώτο της γάμο με το διπλωμάτη Γιώργο Βέη- στη Νέα Υόρκη, όπου συζητάει με το θεατρικό σκηνοθέτη Λι Μπρούερ μία παράσταση η οποία θα ανέβει στα αγγλικά στη Νέα Υόρκη και στα ελληνικά στην Αθήνα.   "Την αγαπάω τη Νέα Υόρκη. Μετά την Αθήνα, είναι η δεύτερη αγαπημένη μου πόλη. Εκεί έμαθα να παίζω σε άλλη γλώσσα.Ένα δώρο που μου έκανε η Νέα Υόρκη είναι ότι έκανα θέατρο εκεί. Γιατί άλλο να μιλάς μία ξένη γλώσσα και άλλο να παίζεις σε αυτή".  Στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Λος Άντζελες, το 1984, η πρωθιέρεια Κατερίνα Διδασκάλου αντιμετωπίζει δριμεία κριτική.
 

Thursday, October 10, 2013

Αξέχαστα Πoρτρέτα


Πρόσωπα σε άσπρο - μαύρο, εκφράσεις και απόψεις της φωτογραφικής δεινότητας του κ. Τάκη Διαμαντόπουλου θαύμασαν οι καλεσμένοι στην παρουσίαση του βιβλίου του "200+4 Οι Σημαντικότεροι Έλληνες", που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Λυμπέρη. 

Σημαντικοί Έλληνες των γραμμάτων, των τεχνών, της δημοσιογραφίας αλλά και της κοινωνικής ζωής πόζαραν στην πλέον χαρακτηριστική τους έκφραση και απαθανατίστηκαν από τον αριστοτεχνικό φακό του καταξιωμένου φωτογράφου, ο οποίος αφαιρώντας το "προσωπείο" τους είδε με το μοναδικό του τρόπο τον εσώτερο εαυτό τους, όπως επεσήμανε η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, κα Μαρίνα Λαμπράκη - Πλάκα, η οποία προλόγισε την έκδοση.
Κολωνάκι 25/02/2005

Γεγονός Παρουσίαση του φωτογραφικού λευκώματος του κ. Τάκη Διαμαντόπουλου "200+4 Οι Σημαντικότεροι Έλληνες". 

Τόπος Γκαλερί Ζουμπουλάκη. 

Star guest Ευγένιος Σπαθάρης. 

Aπόηχος Τα φωτογραφικά κλικ που απαθανάτισαν τα πρόσωπα των σημαντικότερων Ελλήνων της εποχής μας. 

Εντυπώσεις Η αποτύπωση της αληθινής εικόνας των 204ων Ελλήνων στο φωτογραφικό χαρτί.